پای ضربدری

زانوی ضربدری که در اصطلاح پزشکی به آن Genu Valgum گفته می شود، نوعی دفرمیتی یا بدشکلی استخوانی است که در آن زانو به سمت داخل زاویه پیدا می کند و در حالت ایستاده زانوها بیش از حد عادی به هم نزدیک می شوند و این درحالی است که دو مچ پا فاصله ی زیادی از هم دارند. زانوی ضربدری در کودکان بسیار شایع است. در بزرگسالان، ضربدری بودن بسیار خفیف زانوها عادی است و پای برخی از افراد این حالت را دارد که ممکن است بر اثر آسیب دیدگی و یا ابتلا به بیماری باشد. اما ضربدری بودن شدید پاها در افراد بزرگسال می تواند منجر به بروز عوارض شدیدی شود و نیاز به رسیدگی پزشکی و درمان دارد. این مشکل را با انجام توانبخشی های مداوم و ورزش و حرکات اصلاحی، برطرف نمود.
در صورتی که کودک شما به زانوی ضربدری مبتلا است، لازم است که به متخصص

طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید تا وضعیت کودک شما را ارزیابی کرده و وجود مشکلات احتمالی را تشخیص دهد. متداول ترین درمان های تجویز شده برای این مشکل عبارتند از ورزش و حرکات اصلاحی که موجب تقویت عضلات و ثبات بیشتر مفصل لگن می شود. انجام دادن منظم و مداوم این تمرینات می تواند مشکل ضربدری بودن زانوها را برطرف کند.

تعدادی از علت زانو ضربدری در ادامه آورده شده است:
بروز حادثه (معمولا شکستگی) برای استخوان ساق پا (تیبیا یا دشت نی)
استئوملیت (عفونت استخوانی)
داشتن اضافه وزن زیاد (چاقی مفرط)
ابتلا به بیماری ریکت (بیماری که بر اثر کمبود ویتامین D ایجاد می شود)
بیماری پاگت استخوانی
بیماری اسکوروی (کمبود ویتامین C)
بیماری بلانت
دیسپلازی اسکلتی
اختلالات متابولیک استخوانی
داشتن سبک زندگی بی تحرک
ابتلا به صافی کف پا