بیماری دکرون

سندروم دکرون

شرح بیماری سندروم دکرون  de Quervain’s tenosynovitis

دکرون یک بیماری دردناک است  که موجب بروز درد در تاندون دست می شود. عده زیادی از افراد ممکن است به این بیماری مبتلا باشند و از بیماری خود آگاهی نداشته باشند. اگرچه علت دقیق سندروم دکرون هنوز شناخته شده نیست، اما از شایع ترین علل دکرون که از آن با عنوان بیماری تاندون ها نیز یاد می شود، حرکت زیاد مچ دست است که موجب التهاب تاندون های شست و غلاف آنها می شود. هر گونه فعالیتی که با تکرار حرکات دست و مچ دست همراه است مانندباغبانی، بازی گلف، ورزش تنیس یا حتی بلند کردن کودک شما این درد میتواند بیشتر شود

درمان درد دست_سندرم دکرون_قسمت اول

•  درد : شایع ترین علامت است. درد در مچ دست و یا شصت دست احساس می شود. درد ممکن است به ساعد هم انتشار پیدا کند. درد با حرکت مچ دست و یا حرکت شست تشدید می شود. این شدید شدن درد در حرکاتی مثل چرخاندن دست یا مشت کردن یا گرفتن اجسام به وجود می آید.
      • تورم :  تورم در مچ دست و در طرفی که شست قرار دارد دیده می شود. این تورم در محل غلاف تاندون تحریک شده است.
      • صدا دادن: یک احساس تقه یا خرخر در موقع حرکت دادن مچ دست یا شست احساس می شود.همچنین ورم در مچ دست و در طرفی که شست قرار دارد دیده می شود، به صورتی که این تورم در محل غلاف تاندون تحریک شده است. مبتلایان به این بیماری، یک احساس تقه یا خرخر در موقع حرکت دادن مچ دست یا شست را در خود احساس می کنند و حرکت شست و مچ دست به علت درد در آنها محدود می شود.
      • محدودیت حرکت و قفل شدن : حرکت شست و مچ دست به علت درد محدود می شود.صدا دادن مچ دست و محدودیت حرکت
    اگر شرایط بدون درمان طولانی مدت طول بکشد، درد ممکن است بیشتر به انگشت شست، به ساعد و یا هر دو گسترش یابد. تکان دادن، گرفتن و حرکت های دیگر انگشت شست و مچ دست درد را تشدید می کند.

تشخیص بیماری

• تست فینکل اشتاین (Finkelstein )یکی از روش های تشخیص این بیماری است. در این تست انگشت شست توسط دیگر انگشتان همان دست گرفته می شود، سپس مچ دست به طرف انگشت کوچک خم می شود، این کار موجب احساس درد در مچ دست می گردد.
  • روش دیگر معاینه این است که پزشک از بیمار می خواهد شست خود را از بقیه انگشتان دور کند. در همین حال پزشک با دست خود مانع از دور شدن انگشت شست بیمار می شود. سعی بیمار در دور کردن شست بر علیه مقاومت دست پزشک، موجب بروز درد در بالای مچ دست می شود.
  • آزمایشات تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، به طور کلی برای تشخیص این بیماریمورد نیاز نیستند.

.

تشخیص بیماری

عوامل خطر

• سن: اگر شما بین 30 و 50 ساله هستید، خطر ابتلا به سندروم دکرون در شما افزایش می یابد، از جمله در گروه های سنی دیگر، از جمله کودکان.
  • ارتباط جنسی:این وضعیت در زنان شایع تر است.
  • بارداری: این سندروم ممکن است به همراه بارداری دیده شود .
  • مراقبت از کودک: بلند کردن کودک شما به طور مکرر شامل استفاده از انگشت شست شما به عنوان اهرم است و همچنین ممکن است با این وضعیت مرتبط باشد.
  • عدم رعایت ارگونومی: مشاغل یا سرگرمی که شامل حرکت تکراری دست و مچ دست است.

عوارض جانبی

اگر این بیماری به موقع و به درستی درمان نشود ممکن است حرکت شصت و مچ دست محدود شود . و درد به طور دائم و مزمن در دست و مچ باقی بماند .

مهم ترین روش های درمانی عبارت است از:

• اسپلینت :با استفاده از این ارتز به انگشت شصت دست و مچ اجازه میدهید تا مدتی استراحت کند. سایش تاندون در داخل غلاف کمتر شده و درد و تورم کاهش میابد.
  • دارو :  استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و یا ناپروکسن که میتواند التهاب را کم کند .
  • ماساژ درمانی : ماساژ و استفاده از کیسه گرم ویا اعمال یخ به منطقه آسیب دیده (به صلاحدید متخصص)بر روی ناحیه درد ناک میتواند مفید باشد .
  • ورزش درمانی: با انجام ورزش های مخصوص سندروم دکرون میتوانید از این درد رهایی یابید

• رعایت ارگونومی : کارهایی را که موجب درد می شود را کمتر انجام داده تا درد کمتر شود.
  • تزریق : گاهی پزشک از تزریق کورتیکوستروئید در غلاف تاندون برای کاهش تورم و درد استفاده می کند.
  • جراحی : اگر درد با انجام اقدامات ذکر شده خوب نشود پزشک معالج ممکن است تصمیم به جراحی گیرد. درمان جراحی شامل برش روی غلاف تاندون است به طوری که تونل باز شود و تاندون دیگر توسط غلاف احاطه نشود.پزشک شما با شما درباره نحوه استراحت، تقویت و بازتولید بدن پس از عمل صحبت خواهد کرد. یک درمانگر فیزیکی یا شغلی ممکن است پس از عمل با شما ملاقات کند تا تمرینات تقویتی جدید را به شما آموزش دهد و به شما کمک کند تا روزانه خود را برای جلوگیری از مشکلات آینده تنظیم کنید
  • از علل دیگر میتوان به :
  • آسیب مستقیم به مچ دست یا تاندون شما
  • بیماری های التهابی مانند :آرتریت التهابی مانند آرتریت روماتوئید