انواع شکستگی آرنج

درمان شکستگی آرنج با فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی

شکستگی آرنج هنگامی اتفاق می‌افتد که در استخوان‌های تشکیل دهنده مفاصل آرنج شکستگی رخ دهد. گاهی این مسئله همراه با آسیب‌دیدگی بافت‌های اطراف مفصل آرنج اتفاق می‌افتد. شکستگی آرنج بیشتر در حوادثی مانند افتادن از جایی، ضربات مستقیم و یا صدمات ورزشی به وجود می‌آید و زمان بهبودی آن با توجه به شدت جراحت وارده، صدمات همراه آن و سن بیمار متغیر است. بیشتر مواقع شکستگی آرنج با کمک فیزیوتراپی، تمرینات ورزشی و مراقبت‌های دارویی حل می‌شود

.

انواع شکستگی آرنج

شکستگی در استخوان‌های ساعد (رادیوس)

شکستگی در استخوان ساعد در سر رادیال و گردن بسیار به مفصل آرنج نزدیک بوده و بر روی حرکت مفصل آرنج تأثیرگذار است. درد در این نوع شکستگی هنگامی‌که دست را به سمت صورت حرکت می‌دهیم و یا کف دست‌ها را بالا و پایین می‌آوریم بسیار شدیدتر می‌شود.

شکستگی استخوان آرنج

شکستگی آرنج دست بر روی قسمتی از مفصل آرنج که در زیر پوست آرنج حس می‌شود و به نام الکرانون معروف است، تأثیرگذار است. این نوع شکستگی ممکن است با درد زیادی همراه بوده و همراه با دررفتگی باشد.

شکستگی در استخوان بلند بازو (هومروس)

این نوع شکستگی دست و آرنج در کودکان و افراد مسن شایع است. به دلیل درگیری استخوان در بازو، سایر ساختارهای حساس مانند شریان‌های خونی یا عصب‌ها ممکن است در شکستگی آرنج درگیر شوند و لازم است به‌ دقت مورد ارزیابی قرار گیرند. با توجه به اینکه در این نوع شکستگی، استخوان بلند بازو آسیب می‌بیند ممکن است جهت تصحیح نیاز به عمل جراحی باشد.

علائم اولیه شکستگی ارنج به شرح زیر است:

• درد شدید پس از ضربه، سقوط از جایی و یا حوادث مشابه
  • درد غالباً با سفتی آرنج همراه بوده و بیمار نمی‌تواند آرنج خود را خم کرده، حرکت دهد و یا صاف کند.
  • تورم و کبودی آشکار و قابل توجه در اطراف آرنج
  • ممکن است هنگام بروز ضربه به آرنج در هنگام حادثه صدا یا احساس شکستن و ترک خوردن مشاهده شود.
  • محل آسیب‌دیدگی به هنگام لمس بسیار دردناک است.
  • در صورتی‌که پوست آرنج آسیبی دیده باشد خونریزی می‌کند.
  • قسمت‌های دردناک و متورم اطراف آرنج داغ هستند.
  • هر گونه تغییر شکل آشکار و قابل دیدن در ظاهر آرنج می‌تواند نشان دهنده شکستگی بسیار شدید آرنج و یا دررفتگی باشد.
  • بی‌حسی و یا احساس خارش در انگشتان پس از آسیب‌دیدگی می‌تواند نشانگر بروز آسیب در ساختار عروقی و یا عصب‌های قسمت آسیب‌دیده باشد.
  • ضعیف شدن دست و بازو

دلایل

• شایع‌ترین علت بروز این مشکل زمانی است که فرد بر روی دست خود سقوط می‌کند و یا مستقیماً بر روی آرنج فرود می‌آید.
  • شکستگی آرنج دست هنگامی‌که جسم سخت بر روی آرنج ضربه وارد کند نیز می‌تواند رخ دهد مانند ضربات مستقیم به آرنج در ورزش و یا تصادفات وسایل نقلیه
  • هنگامی‌که شخصی در حالت باز بودن دست‌ها و مستقیم بودن آرنج سقوط کند نیز ممکن است با مشکل شکستگی آرنج مواجه شود.

تشخیص

شکستگی دست پس از بررسی سابقه بیماری فرد، آزمایش‌های بیمارستانی و تحقیق و بررسی تشخیص داده می‌شود. یکی از آزمایش‌های بیمارستانی آرنج شامل آزمایش پوست برای وجود بریدگی در آن می‌باشد. علاوه بر آن، تحقیق و بررسی جهت تائید تشخیص شکستگی آرنج انجام می‌شود. عکس‌برداری با اشعه ایکس جهت تشخیص شکستگی، یافتن هر گونه جراحت در استخوان‌ها، ارزیابی میزان شکستگی استخوان، بررسی وجود هر گونه دررفتگی و آسیب‌های مرتبط بر روی بیمار انجام می‌شود. سایر آزمایش‌های تصویربرداری و اسکن‌ها مانند سی‌تی‌اسکن یا ام آر آی در صورتی‌که توسط پزشک ضروری تشخیص داده شود برای بیمار تجویز می‌گردد.

درمان شکستگی آرنج

استراحت

استراحت برای شکستگی آرنج بسیار مهم و لازم است. بهتر است جهت حمایت بیشتر از آرنج و به عنوان بخشی از قسمت‌های کمک‌های اولیه آرنج بیمار بسته (آتل‌بندی) گردد.

کمپرس آب سرد

استفاده از کمپرس آب سرد در قسمت متورم شده، باعث کاهش درد و تورم و التهاب ایجاد شده در قسمت‌های شکسته آرنج می‌شود.

آتل‌بندی

لازم است آرنج شکسته به نحو مناسب آتل‌بندی شده و توسط یک بند مخصوص محکم حمایت شود. از آتل‌بندی جهت اطمینان از بی‌حرکت ماندن آرنج استفاده می‌شود. آتل‌بندی باعث می‌شود آرنج شکسته در جای خود باقی مانده و روند التیام آن سرعت پیدا کند. به منظور رسیدن به این هدف لازم است آرنج به طور کامل استراحت کرده و از آن استفاده نشود، خم نشده و هیچ‌گونه حرکتی نداشته باشد.

گچ گرفتن

غالباً در روند درمانی آرنج‌های شکسته از گچ گرفتن و استفاده از بند جهت حمایت آن استفاده می‌شود. گچ گرفتن در مواردی که آسیب‌های کمی در آرنج وجود دارد یا شکستگی آرنج دست پیچیده نبوده و استخوان‌ها از جای خود خارج نشده‌اند و برای ترمیم نیاز به بی‌حرکت ماندن دارند، استفاده می‌شود.

تجویزهای دارویی

داروهایی که معمولاً برای مشکل شکستگی آرنج تجویز می‌شود شامل داروهای مسکن و داروهای ضدالتهاب است. بسته به نوع آسیب و یا سایر مشکلات طبی بیمار ممکن است داروهای دیگری نیز تجویز شود.

بهبودی شکستگی آرنج

ممکن است ترمیم استخوان‌های آرنج شکسته هفته‌ها طول بکشد. 3 تا 6 هفته در گچ یا آتل قرار داشته باشد تا مراحل بعدی بر روی آن انجام شود. بسته به روند ترمیم و بهبودی وضعیت استخوان بیمار، ممکن است گچ از دست بیمار جدا شده و به جای آن باند بسته شود. برداشتن هر گونه وزنه برای بیمار با دست آسیب‌دیده ممنوع است. حرکات محدود با دست آسیب‌دیده مجاز است و بیمار می‌تواند برخی از انواع حرکات و تمرینات پزشکی را انجام دهد.

متخصصین ما وضعیت آرنج را مرتباً بررسی می‌کنند و پیشرفت ترمیم و التیام آن را مدنظر قرار می‌دهند. این بررسی‌ها تا زمانی که آرنج شکسته به طور کامل اصلاح و هیچ‌گونه تغییر مکان در استخوان‌های مربوطه وجود نداشته باشد، ادامه می‌یابد.

حرکات انفعالی دنباله‌دار (CPM)

حرکات انفعالی دنباله‌دار  یا استفاده از دستگاه CPM که توسط درمانگر برای بیمار تجویز می‌شود، با تحریک روند بازسازی بافت‌ها و گردش مایع زلال بین بافتی باعث بهبود ترمیم استخوان شکسته، کاهش تورم، جلوگیری از چسبندگی، سفتی و انقباض مفصل آرنج یا خرابی غضروف‌ها می‌گردد. دستگاه CPM به طور متناوب مفصل آرنج آسیب‌دیده را حرکت می‌دهد (خم کرده و انبساط می‌دهد). تنظیمات اولیه دستگاه بر حسب میزان راحتی و طبق مشخصات بیمار تنظیم می‌شود.

توان‌بخشی و فیزیوتراپی آرنج شکسته

بسته به میزان شدت شکستگی آرنج و مدت زمان استراحت مورد نیاز، جهت تقویت ماهیچه‌ها و بافت‌های اطراف قسمت آسیب‌دیده و تسریع بهبودی استخوان شکسته، فیزیوتراپی به بیمار پیشنهاد می‌شود. فیزیوتراپی باعث کمک به حرکت شانه‌ها، مچ و انگشتان دست آسیب‌دیده می‌شود. در این روند تمرینات ساده‌ای جهت بهبود عملکرد این قسمت‌ها در دست آسیب‌دیده و همچنین دستی که آسیب ندیده کارایی دارد.

درمان‌های فیزیوتراپی که برای کاهش تورم و درد در قسمت‌های آرنج شکسته به کار می‌رود به شرح زیر است:

• اولتراسوند درمانی
  • تحریک الکتریکی (TENS)
  • ماساژ درمانی
  • لیزر درمانی

تمرینات درمانی برای آرنج شکسته

تمرینات ملایم و آرام جهت تسریع روند بهبودی در آرنج آسیب‌دیده معمولاً با تمرینات انفعالی که در آن متخصص فیزیوتراپی آرنج را حرکت داده و از آن حمایت می‌کند آغاز می‌شود. سپس آرام آرام تمرینات فعال که در آن حرکت بازو و کشش‌های لازم انجام می‌گیرد شروع می‌شود. این تمرینات می‌تواند بدون کمک انجام پذیرد ولی بهتر است در ابتدا تحت نظارت یک متخصص انجام شود.

متخصص توانبخشی در این مرحله بر افزایش قابلیت انعطاف و حرکت دست، کاهش سفتی مفصل، افزایش قدرت ماهیچه‌ها و استقامت آن‌ها تمرکز دارد. انجام تمرینات تجویز شده باعث بهبود قابلیت‌های فوق در زمان بهبود آرنج شکسته می‌شود. با گذشت زمان قدرت سابق به دست بازگشته و بیمار می‌تواند فعالیت‌های عادی خود را از سر گیرد.