آسیب شلاقی گردن

آسیب شلاقی گردن(کشیدگی و رگ به رگ شدن): درمان و علائم

آسیب شلاقی زمانی رخ می دهد که گردن شخص با شدت و فشار زیادی به طور ناگهانی به سمت عقب و سپس جلو حرکت کند. این آسیب اکثرا پس از برخورد شدید در تصادفات اتومبیل اتفاق می افتد. این آسیب همچنین ممکن است در اثر حمله به فرد ، آسیب ورزشی و هنگام استفاده از برخی وسایل پارک های بازی ایجاد شود. آسیب شلاقی گردن زمانی رخ می دهد که بافت های نرم گردن شامل رباط ها و ماهیچه ها بیش از محدوده حرکتی طبیعی خودشان کشیده می شوند.

ممکن است علائم ناشی از آسیب شلاقی گردن( یا کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن) تا مدتی پدیدار نشوند بنابراین باید تا چند روز پس از هر حادثه ای که برای گردن پیش می آید به حالت گردن توجه کنید و منتظر بروز علائم باشید.

کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن یکی از آسیب های غیر جدی گردن است اما در صورت عدم درمان رگ به رگ شدن گردن  و درمان می تواند به درد گردن مزمن تبدیل شود.

علت ها و دلایل

آسیب شلاقی گردن زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های گردن شما بر اثر تکان ناگهانی به عقب و جلو دچار کشیدگی عضلات گردن می شوند . حرکت شدید و ناگهانی همچنین باعث کشیدگی و پارگی تاندون ها نیز می شود.

علت رگ به رگ شدن گردن می تواند وابسته به عوامل مختلفی باشد از جمله:

تصادف ماشین
حمله به شخص ( ضربه زدن به شخص و تکان دادن شدید او)
ورزش های پر خطر و برخورد بازیکنان و وارد شدن ضربه به ورزشکار مانند فوتبال،بوکس و کاراته
اسب سواری
زمین خوردن با دوچرخه
زمین خوردن شخص به طوری که سر او اگهان به عقب پرتاب شود
ضربه خوردن سر توسط جسمی سنگین

علائم و نشانه ها

علائم ناشی از آسیب شلاقی گردن معمولا ظرف ۲۴ ساعت پس از حادثه ای که باعث آسیب شده است ، بروز می کنند. گاهی اوقات نیز ممکن است بروز علائم چند روز تا چند هفته طول بکشد. علائم شایع ناشی از این آسیب عبارتند از:

درد و خشکی گردن
سر درد ( به خصوص در قسمت پایین و پشت سر)
سر گیجه
سیلهی رفتن چشم ها
خستگی مداوم

سایر علائم که کمتر شایع هستند و مربوط به مزمن شدن این آسیب می شوند عبارتند از:

مشکلات تمرکز و حافظه
شنیدن صدای زنگ در گوش
مشکلات خواب
کج خلقی شخص
درد مزمن در گردن، شانه ها و سر

در صورتی که پس از آسیب شلاقی گردن علائم، مانند درد به شانه ها و سر منتشر شدند و تکان دادن سر دردناک است و در دست ها احساس ضعف یا بی حسی می کنید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.
تشخیص

در موارد کشیدگی و آسیب خفیف یا متوسط شخص با انجام درمان های خانگی و مصرف داروهای غیر تجویزی و کمپرس سرد بهبود می یابد . اما در صورت مشاهده علائم زیر لازم است به پزشک مراجعه کنید:

درد و خشکی گردن که گاهی خوب می شود و دوباره شدت پیدا می کند
درد شدید گردن
احساس درد، بی حسی یا گزگز و سوزن سوزن شدن در شانه ها و دست ها یا پاها
وجود هر مشکلی در دفع
احساس ضعف در دست ها یا پاها

در بسیاری موارد آسیب شلاقی پس از تصادف اتومبیل رخ می دهد. لازم است پس از بروز حادثه به پزشک مراجعه کنید و او آسیب شما را در پرونده پزشکی ثبت کند و شخص مقصر در تصادف خسارت و هزینه های درمان را متقبل شود.

در هنگام معاینه پزشک در مورد حادثه ای که باعث آسیب شده سوالاتی می پرسد (مانند این که چگونه و چه زمان حادثه رخ داده؟ در کجا درد را حس می کنید؟ درد چگونه است؟ تیر می کشد؟ درد مبهم است؟). سپس پزشک شما را معاینه فیزیکی می کند تا دامنه حرکتی گردن را چک کند و وجود التهاب را تشخیص دهد. در صورت نیاز ممکن است پزشک انجام عکس برداری رادیولوژی را تجویز کند تا مطمئن شود که درد گردن ناشی از مشکلات دیگری مانند آرتروز گردن نیست. برای تشخیص آسیب های احتمالی به بافت های نرم و زناب نخاعی یا شاخه های عصبی ممکن است انجام عکسبرداری MRI یا CT اسکن لازم باشد.

عوارض

در صورت درمان صحیح افراد بسیار کمی هستند که عوارض طولانی مدت را پس از آسیب شلاقی گردن تجربه کنند . مدت زمان درمان بین چند روز تا چند هفته طول می کشد و معمولا اکثر افراد ظرف مدت سه ماه کاملا بهبود می یابند. برخی بیماران پس از آسیب شلاقی گردن تا سالها دچار گردن درد و سر درد مزمن می شوند. علت وجود این درد های مزمن ممکن است وارد شدن آسیب به مفاصل گردن ، دیسک های بین مهره ای و رباط های گردن باشد. هر چند در مواردی با این که هیچ کدام از آسیب های فوق رخ نداده شخص دچار گردن درد مزمن می شود که توضیحی برای آن وجود ندارد

راه ها و روش های درمان

برای درمان آسیب شلاقی گردن در مرحله اول از داروهای ضد درد و ضد التهاب و داروهای شل کننده عضلات استفاده می شود. استفاده از گردن بند های مناسب برای بی حرکت سازی بافت آسیب دیده وهمچنین فیزیو تراپی توصیه می شود.

درمان های جایگزین

برخی از روش های درمانی جایگزین برای درمان کشیدگی و درمان گرفتگی رگ گردن عبارتند از:

طب سوزنی (مطالعات بسیاری اثر بخشی این روش را در تسکین درد گردن نشان داده اند)
انجام درمان های دستی توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی